Fotocollectie

Foto en Postkaarten

Wij zijn in het bezit van een grote collectie foto's en ansichtkaarten, het totaal aantal hiervan omvat ruim 20.000 stuks. De oudste dateren uit het derde kwartaal van de 19de eeuw.

Dit alles is gesorteerd en in te kijken. De collectie omvat o.a. foto's van straten, familie's, trouw, verenigingen, school, gebeurtenissen, feesten, rampen, teveel om op te noemen.U kunt ook in de Oudheidkamer beamer serie's komen bekijken, o.a. van de bouw van de voormalige B.P.M (Shell) van 1929 tot 1936 .Op verzoek vertonen we onze beamer serie o.a ook voor bejaarden, verenigingen en dergelijke gelegenheden. Ook bestaat er een mogelijkheid om een kopie van een foto op te vragen.

In 1998 hebben wij aangekocht de collectie, die betrekking heeft op Pernis, van de bekende Rotterdamse beroeps fotograaf de heer J.Roovers. Deze collectie omvat 300 foto's waaronder nog vele van de verdwenen Hey, Jachtdijk, Harsdijk, Slotsedijk, Groenendijk en Boerenhoek. Deze foto's zijn gemaakt tussen de jaren 1946 en 1963.

Aanzicht

De aanzicht kaart van deze keer is genomen rond 1910 op de Pastoriedijk, de fanfaren en de gemeenteraad maken ter gelegenheid van koninginnedag (31 augustus) een rondje Pernis. Het is zeker de moeite waard om eens langs te komen om nog veel meer van deze mooie kaarten te bekijken.

Wie kent deze Pernissers?

Wie bij ons op bezoek komt, weet dat er op de tafel een doosje staat met de tekst, Pernissers onbekend: wie kent ze?! Dit zijn foto's waarvan wij ook niet weten wie er opstaat. Regelmatig wordt er iemand herkent door de bezoekers.

Vanaf nu gaan we dit ook via de website doen. In deze rubriek willen wij dan geregeld een andere foto plaatsen. Herkent u iemand, geef even een mailtje of berichtje naar ons. Wie weet bij wat voor gelegenheid deze foto is gemaakt en herkend u iemand hier op?

Afbeelding van Roovers foto

Hier zal regelmatig een andere foto uit de Roovers collectie te zien zijn. Deze keer een foto van de stoep van de G.A. Soetemanweg , al deze huizen die er op staan zijn verdwenen. Op de plaats waar op de foto de huizenblokken staan van o.a Saturnuspad, is nu de Corneliahof. De blokjes woningen rechts op de foto zijn afgebroken en is nu een parkeerplaats van garage "van der Steenhoven". De stoep was eeuwen lang de ingang van het "Waterschip" en de weg naar de watermolen.

Roovers