Museumwoning

De Museumwoning is oorspronkelijk het woonhuis van de kuipenmaker van Luijk, die in 1884 het pand in gebruik nam, op de boven verdieping was een deur (is er nog, maar weg getimmerd) die toegang gaf van zijn woning naar de bedrijfsruimte, de kuiperswerkplaats. Deze was tot 1929 in gebruik. Reeds vanaf 1925 was men hier ook al begonnen met het uitoefenen van klompen maken. De klompenmaker Kruithof woonde aan de overzijde van de dijk en het woonhuis van het pand werd apart verhuurd.

Vanaf 1998 werd het aan de Oudheidkamer toegevoegd, dankzij o.a. de Rabobank Pernis en de Wijkraad Pernis, de Erasmusstichting, Stichting Bevordering van Volkskracht, het Prins Bernard Anjerfondsen en de NAM. B.V, was het mogelijk het pand 401 aan te kopen.

Na een grondige restauratie, gefinancierd door diverse instellingen en sponsors is het in 2000 geopend. De bovenverdieping is archiefruimte en bibliotheek geworden en bereikbaar via de trap van pand 399, eventueel kan u daar ook gebruik maken van de traplift.

De vroegere woonruimte op de begane grond is ingericht als Museumwoning. Er is een huiskamer en een keukentje uit de dertiger jaren te zien, de gehele inrichting is zoveel mogelijk afkomstig van Pernissers.

U gaat even terug in de tijd, zoals u vroeger bij grootouders op bezoek ging, voor velen zijn er zeer herkenbare dingen te zien

Oudheidkamer 0464

Bedstee

Bedsteekast

Van de twee bedstee's is er één daadwerkelijk in gebruik als bedstee met krib voor de baby. De andere is ingericht als tentoonstellingskast, waar steeds wisselende kleine thema tentoonstellingen te zien zijn.

Het geheel wordt, waar mogelijk, aan de gehouden tentoonstelling aangepast, zodat er toch steeds iets nieuws te zien is.

De kleine keuken met zinken aanrecht en de keukenkasten zijn ingericht zoals ze er tussen 1930 en 1950 uitzagen in zo'n dijkwoning.

De sfeer van vroeger is hier zelfs te proeven en geeft een goed beeld van een arbeiders / visserswoning.